Consuminderen

08-11-2014 13:03

Ik?! Consuminderen? Als er iemand het tegenovergestelde resultaat neerzet, ben ik het wel. Maar wat nou als ik eens een poging ga wagen om te consuminderen in plaats van te consumeren? Bereid u weer voor op een crisis mensen!

Ik heb geen koorts, ben volkomen nuchter en ben ook nergens tegen een stoeprandje gebutst. Ik ben geïnspireerd. Natuurlijk was ik al een beetje aan het consuminderen door mijn No shopping challenge, maar er is meer...

Door www.lightbycoco.com ben ik geïnspireerd. Coco leert je alles over het leren bezitten van zo min mogelijk spullen. Minder kleding, minder troep in huis, minder alles. Nu las ik laatst al een boek van Bas Kast 'Kies je gelukkig' en hierin werd ik mij al bewust van het hele proces van ongelukkig worden door teveel keuze. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat wij ongelukkiger worden als we meer dan 7 keuzemogelijkheden hebben. Het zit hem in het feit dat je door een keuze te maken ook heel veel keuzes moet laten schieten. Ga maar eens na, hoe lastig kan het zijn als er een te groot aanbod op de menukaart staat? En dat ene feestje, welk jurkje moet je nou toch aan? 

Dit alles doet bij mij wel een stofje opwaaien. Uiteraard mieter ik niet per direct mijn halve kledingkast de deur uit... maar het mag allemaal wel wat bewuster. Bewuster inkopen, bewuster kiezen. Ik word nog rijk!

De tips die Coco naar voren bracht en ik inspirerend vond:

* Voor alles wat je koopt moet er een ander item weg;

* Geen impulsaankopen, rondje lopen of even thuis laten bezinken;

* Jezelf nogmaals afvragen, heb ik dit echt nodig?

Nu heb ik de afgelopen 4 weken (!) niets van kleding, schoenen of accessoires gekocht door mijn no shopping challenge en dat ging mij best goed af. Mijn kledingkast biedt nog wat opties voor de komende periode, dus ik hoef niet naakt over straat. Toch heb ik gisterenavond een poging gedaan om alvast stiekem in mijn kast te kijken, maar ik denk dat het daadwerkelijk weggeven/ wegdoen van kleding het aller-moeilijkste gaat worden. Want weg is weg... Maar een opgeruimd huis zorgt ook voor een opgeruimd hoofd. Zoals Coco mij gisteren al Tweette; 'baby steps'.. Alles op zijn tijd. Die zwarte lakleren enkellaarsjes houd ik maar even in mijn achterhoofd voorlopig...

 

 

Onderwerp: Consuminderen

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht